1 János 5:6-8

1Jn5:6-8
Ő az, aki vízen és véren át jött, a Krisztus Jézus. Nemcsak vízzel, hanem vízzel és vérrel. És Szelleme az, aki tanúságot tesz, mert a Szellem az igazság. Mert hárman vannak, akik tanúságot tesznek az Égben, az Atya, az Ige és a Szent Szellem: és ez a három egy. És hárman vannak, akik bizonyságot tesznek a földön, a Szellem, a víz és a vér, és a három ugyanazért az egyért van.

1. Víz ÉS vér
Jn19:33-34: „Mikor azonban Jézushoz érkeztek és látták, hogy már halott, nem törték össze a lábát, hanem az egyik katona dárdáját az oldalába döfte. A sebből tüstént vér és víz folyt ki.”
Víz: tisztátalanság lemosása. A vízbe merítés a rituális tisztátalanságtól való megtisztulást szolgálta.
• Mikve: rituális fürdő; a Törvény által elrendelt víz általi tisztulás a tisztátalanságoktól.
• A jánosi bemerítés a megtérés bemerítése volt, a Törvényen kívül, a Jordánaban:
Mt3:11 (Mk1:8, Lk3:16, Jn1:33, ApCsel1:5, 11:16): „Én vízbe merítlek titeket, hogy más felismerésre térjetek, ám, aki utánam jön, (...) majd Szent Szellembe és tűzbe merít titeket.”
• Tisztaság ≠ szentség, tisztaság ≠ megváltottság! 1Kor7:14: „Mert megszentelődik a hitetlen asszony a testvér által, mert különben gyermekeik tisztátalanok volnának, pedig szentek.”
• Attól,hogy valaki bűntelen, még lehet tisztátalan (itt: a Jézusban nem hívő szülők gyermekei)
• De ettől még nem kárhoznak el!)
Vér: az áldozattal, azaz a bűnbocsánattal jár együtt, annak jelképe. De: Zsid9:22, 10:4

2. Ki az igazság?
Jn14:6: „Én vagyok (Messisái cím!) az út, az igazság és az élet” ↔ 1Jn5:6: „a Szellem az igazság” ??? ↓
ἀληθεύω (alétheűó): Az alétheia főnévi alakja: igaznak-, valódinak lenni vmiben, a valóságnak megfelelően mondani a dolgokat.
ἀλήθεια (alétheia): Az alétheűó igei alakja: igazság. Az, ami megegyezik, megfelel a tényeknek, maga a VALÓSÁG. A görögben a kettő egy fogalom. A valóság a hamisság, hazugság ellentéte; az, ami nincs elkendőzve (1Jn2:21). Az IGAZSÁG Isten Szava és a testben megjelent Ige, KRISZTUS JÉZUS (Jn18:37-38).
אֱמֶת (emet): igazság, mint valóság; az objektív igazság. Az אָמַן (áman)=hinni szóból származik, mint a hitet jelentő אֶמוּנָה (emuná) vagy az אָמֵן (ámén)=valóban szó.
צֶדֶק (cedek): igazságosság/jogosság, ami igazságos/jogos; Isten és az Ő Törvényének a tulajdonsága.
צְדָקָה / צִדְקָה igazságosság, mint emberi tulajdonság = igaz ember, akinek a cselekedetei hit által betöltik a Törvényt. ÚSZ-i értelemben a Krisztusban nekünk tulajdonított megigazultság.
Jn18:37b-38a: „»Én azért születtem és azért jöttem a világra, hogy tanúskodjam az igazság mellett. Mindenki hallgat a szómra, aki az igazságból való.« »Mi az igazság?« – szólt Pilátus.”
• A mi hitünk legyőzte a világot (4.v.), és a mi hitünk mellett nem 2, hanem 3 tanúbizonyság van: 1) a víz (meg lettünk tisztítva ||Jn13:10), 2) a vér (bűnbocsánatot kaptunk) 3) és a Szellem (bennünk él és vezet).
Jn16:13-14: „Ha azonban eljön ő, az igazság Szelleme, útmutatótok lesz a teljes igazságban. Mert nem magától fog beszélni, csak amit hall, azt mondja el, s a jövendőt tudatja veletek. Engem fog dicsőíteni, mert az enyémből fog meríteni s azt mondja el nektek.”

3. A trinitárius betoldás:
„az Égben, az Atya, az Ige és a Szent Szellem: és ez a három egy. És hárman vannak, akik bizonyságot tesznek a földön”

A XIV. sz. előtti görög kéziratokban nem szerepel, a későbbiek közül 8-ban: 4 a szövegben, 4 a margón. Lapszéli jegyzet lehetett, mint a víz-vér-szellem szentháromság-szimbolikai magyarázata. Az V. sz-ban került bele a régi latin fordításokba (ún. Vetus Latina), majd innen 800 körül a Vulgatába és onnan vissza a késői görög szövegekbe.
• A lényegi kérdés: Igaz az állítása, azaz valóban egy (görögül: ἕν – egyes szám!) az Atya, Jézus és a Szellem?
יָחַד (jáchad): oszthatatlan egység; אֶחָד (echád): több alkotó tökéletes egysége („Halljad Izráel, az Örökkévaló, a te Istened, az Örökkévaló echád.” „Azért elhagyja a férfi apját és anyját hogy ragaszkodjék feleségéhez és lesznek ketten echád test.”)

(1) „Én (Jézus) és az Atya egy (echád) vagyunk.” (Jn10:30)
(2) Jézus vízen és véren át jött (6.v.)
(3) A Szellem és a víz és a vér egy (echád) (8.v.)
(2)+(3)→Jézus és a Szellem egy (echád) +(1)→ Az Atya, Jézus és a Szellem egy (echád).

Kategóriák: 
Csatolt fájl: